Mitt lille paradis


Mitt lille hageparadis er en naturtomt på ca 1850 km med en del fjellknauser. Hovedinteressen er økologisk dyrking av grønnsaker, både i pallekasser og drivhus, men antall bed har gradivs økt etter hvert. Dette har ført til at interessen for ulike stauder og busker også har vokst. Stadig nye prosjekter kommer også til etter hvert, så her er det nok å ta fatt i, til glede og rekreasjon.

lørdag 12. juli 2014

Hmmm... må visst komme med enda en ny oppdatering..

Dette skulle jo være en dagbok for meg selv for erfaring og planlegging for neste år, men det har jammen meg vært dårlig med oppdateringer... så nå kommer en liten vandring i hagens forandring på de siste par månedene. Starter med grønnsakshagen som vel er hovedprosjektet i hagen og alltid får første prioritet når hagetimene blir for få med full jobb og noe faglig aktivitet ved siden av...

Grønnsakshagen

18. mai 2014 kunne jeg skue utover denne urte- og grønnsakshagen fra glassverandaen. Kunne glede meg til å fylle kassene, og få satt ut alle plantene fra vårt provisoriske drivhus inne på glassverandaen. Det hadde vært en utrolig varm vår, så fristelesen ble for stor til å sette ut bla persilleplantene veldig tidlig... og de ble stående å sture ganske lenge før de virkelig begynte å vokse igjen etter en heller kald juni..

22, mai hadde bønneplantene blitt satt ut og persillen hadde begynt å få litt størrelse før de gikk i litt dvale en perisode. Sylteagurkene helt bakerst til venstre er også enda bare noen små planter. Stangesellerien er også på plass.  Her er også et litt større oversiktbilde tatt fra terassen, 25 mai :-)

Ikke rart at dette er rekreasjon....

10. juni kan jeg se at rødbetene til høyre for de små purreplantene også begynner å komme med små blader. Det sammen med salatblader nærmest urtehagen og reddiker, sikori og grønnkål nærmest rosene. Salaten har hatt dårlig spiring i år, så jeg har måttet så flere ganger. Kan være at frøene var fra i fjor, eller at jorda var for fersk. Jeg brukte egen kompost fra i fjor, som nok med fordel kunne ha ligget et år til...








Et litt mer detaljert bilde..














Og her grønnsakshagen i dag 12. juli.. en tanke frodigere :-)



I den første kassa har jeg dill, sikkori, stangselleri, mangold før reddiker. Deretter har jeg prøvd bondebønner i år, for første gang og i siste kasse kommer grønnkål.

I neste kasserad er det først et par kasser med lave lilla bønner, som er absolutt de beste. Selv om de høye aspargesbønnene er veldig gode de også..Vi forveller dem før vi putter dem i stekepannen sammen med hvitløk og masse persille..Kan anbefales :-)




I første kasse er det et par ekstra squashplanter, som jeg fikk av en hagevenn. De skal være hvite, så da måtte de få plass, men ser at jeg må nok ta noen blader så de ikke kveler feniklene som jeg har for første gang i år.
De røde bladene er Amarant, som skal være en veldig sunn og spesiell plante. Frøene kan brukes som korn og er glutenfrie. Blir spennede å se hvordan blomstene og frøene blir. Disse er nye i år og gir fin farge i salaten så langt.
Så kommer et par kasser med rødbeter før raden avsluttes med de tradisjonelle vanlige grønne squashen.
Neste rad består av flere bønner, så litt purre og knutekål før siste kasse består av agurker til sylting. Har bindt dem opp langs bambuspinner, og det fungerer veldig bra. Siste rad består av persille og flere typer salat før raden avslutter med flere sylteagurker. Veldig morro nå som vi kan begynne å høste inn fra vinter og vårens forberedende jobbing:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar