Mitt lille paradis


Mitt lille hageparadis er en naturtomt på ca 1850 km med en del fjellknauser. Hovedinteressen er økologisk dyrking av grønnsaker, både i pallekasser og drivhus, men antall bed har gradivs økt etter hvert. Dette har ført til at interessen for ulike stauder og busker også har vokst. Stadig nye prosjekter kommer også til etter hvert, så her er det nok å ta fatt i, til glede og rekreasjon.

tirsdag 27. januar 2015

Artisjokker

I dag ble tre ulike sorter av artisjokker sådd. Hadde plan om å så de tidlig i januar, men glemte å bestille dem og nærmeste hagesenter hadde ikke artisjokkfrø inne. Det er første gang jeg skal dyrke artisjokker, så det blir spennende. Jeg skal prøve meg på følgende sorter:
  • "Violet de Provence"
  • "Green Globe"
  • "Tavor"
Samtidig hadde særlig busktomatene, som spirte for litt over en uke siden, begynt å strekke seg faretruende høyt der de sto i et vindu i vanlig romtemperatur. De hadde bare en leselampe som ekstra lys. De fleste Chilli og Paprikaplantene begynte å spire i helga og var også i ferd med å vokse seg lange. De ble også flyttet, selv om ikke alle spirene var kommet helt opp. Nå er de satt på et kaldt rom med ca 10 grader og med ekstra plantelys for at de skal få en kraftigere vekst.. og det var nok på tide.



Venter på Chillien "Hot lemmon" og Paprikaen "Calefornia Wonder", som fortsatt står på gulv med varmekabler uten antydning til spiring, så her får jeg bare se om de er spesielt seine eller om de har tenkt å utebli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar